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스팩 (SPAC) 주식이란?

by quitch 2021. 4. 16.
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[스스로의 영어공부를 위한 기사 번역 *오역많음 주의* 원본] 

 

What is a SPAC, Grab’s path to a $40bn listing?

스펙주는 무엇인가? 그랩, 400억달러에 상장하나? 

 

In-vogue shell companies offer firms a shortcut to a public listing but carry risks for investors

쉘컴퍼니들이 회사의 기업 공개하능 지름길을 알려주며 투자자에게 위험을 분담하는 사례가 빈버하게 발생하는 중 

 

THE INVESTMENT boom in special-purpose acquisition companies (SPACs), a controversial species of shell business, keeps scaling new heights.

논란이 되고 있는 SPAC주식에 대한 투자 붐의 유행이 새로운 국면에 접어들었다. 

 

On April 13th a new record was set when Grab, South-East Asia’s answer to Uber that provides ride-sharing, food-delivery and digital-payment services, agreed to merge with a SPAC founded by Altimeter, an American investment manager, in a deal that values Grab at around $40bn.

지난 4월 13일, 동남아의 우버라고 불리우는 그랩 (공유차량, 음식 배달, 디지털 페이 등을 제공하는 서비스)이 미국의 투자 매니저 Altimeter가 만든 스팩중 하나와 합병하기로 하면서 그랩의 가치가 400억 달러로 측정 되었다. 

 

This grants Grab a shortcut onto the Nasdaq and is the latest in a string of such deals (Lucid, a maker of electric cars, provides another notable example).

이번 행보는 그랩이 나스닥에 상장하는 지름길을 제공하게 되었으며 이러한 딜 중 가장 최근 사례가 될 것이다. (전기차를 만드는 루시드도 눈에 띄는 예시이기는 하다)

 

Last year in America roughly 250 special-purpose vehicles were launched, raising $83bn. The pace has quickened since.

지난해 미국에서는 250개의 특별한 목적의 방법들이 등장했었는데, 이는 시장에 830만 달러를 가져오는 효과를 주었다. 그 이후 이 속도가 가혹과 되는 중이다. 

 

Shell companies holding $100bn or more could well acquire companies worth $500bn, within two years.

1000만달러 혹은 그 이상을 가지고 있는 쉘컴퍼니는 5000만달러 규모의 회사를 획득할 수 있다(?)

 

In a sign of frothiness, SPAC sponsors include an eclectic mix of businesspeople, sports stars and even the son of Martin Luther King junior.

거품의 증거로 SPAC 스폰서에는 사업가, 스포츠 스타, 심지어 Martin Luther King 주니어의 아들까지 있는 판이다. 

 

Retail investors, too, are piling in: they accounted for 46% of trading in SPACs on Bank of America’s platform in January, as opposed to 30% the month before.

여기에 소액 투자자까지 더해져서 그들은 지난 1월 뱅크오브 아메리카 플랫폼 거래의 46%를 차지하고 있는데, 이는 그 지난달 30%와 대비된다. 

 

Now, the mania is spreading to Europe, where Amsterdam is the hotbed of activity, but debate has begun in London about how to make its listing rules more welcoming.

스팩주의 인기는 유럽에까지 전해졌는데 암스테르담이 그 활동의 온상으로 알려져 있다. 한편 영국에서는 상장을 더 쉽게 하는 것에 대한 논의를 시작했다. 

 

SPACs’ critics highlight dangers for uninitiated investors.

스팩에 대한 논쟁은 특히 준비되지 않은 투자자를 위험에 빠뜨릴 수 있다는데 있다. 

 

So how do SPACs work; what underlies their sudden popularity; and what are the risks?

그렇다면 스팩은 어떻게 움직이는가; 이 뜨거운 인기에 가려진 것은 무엇인가 그리고 위험 요소는 무엇인가? 

 

First, the basics. A SPAC’s raison d'être is to provide another firm with a quick and easy way to list on the stockmarket.

가장 근본부터 살펴보자. 스팩의 존재이유는 다른 회사에게 빠르고 쉬운 주식시장 상장을 제공하기 위함이다. 

 

Its lifecycle begins when a group of investors float a shell company on public markets, creating a pot of cash that can be invested in a real business looking to raise capital and go public.

그것의 생존 사이클은 몇명의 추자자들이 쉘 컴퍼니를 시장에 띄우면서 시작된다. 이들은 자금을 조달하고 회사를 상장 시키기 위한 자금을 모으죠. 

 

In the next phase of life, the blank-cheque concern seeks out an unlisted target company and proposes to merge with it.

다음 단계에서는 합병을 목적으로 백지수표를 들고 아직 상장하지 않은 회사를 타겟으로 삼습니다. 

 

Targets are usually late-stage (that is, fairly mature) private companies whose owners and venture-capital backers want to cash out. Sponsors may have industries in mind from the outset.

타겟은 보통 꽤 성장한 사기업이 될 가능성이 큽니다. 이 사기업의 대표와 벤처 캐피탈은 현금을 원하기 때문이죠. 스폰서는 처음부터 마음에 두고 있는 산업이 있을수도 있습니다. 

 

Generally SPACs’ bosses must strike a deal within at most two years of birth or return cash to investors and sink into oblivion.

보통의 경우 스팩을 진행하는 사람은 시작으로부터 2년내 딜을 마무리 짓거나 투자자에게 현금을 쥐어주어 망각에 빠지도록 합니다. 

 

In the event of a successful merger even more cash is usually raised from a handful of institutional investors, meaning the pot swells to around five times the size of the originally listed pile.This can then be spent by the newly public firm. 

성공적인 합병이 이루어진 경우 많은 기업투자로 인하여 더 많은 현금이 모이게 되는데요 이는 기업의 규모가 무려 5배로 커졌다는 것을 의미합니다. 이것은 새로운 사기업이 더 많은 돈을 사용할 수 있다는 것을 의미합니다. 

 

The sponsor gets a portion of the merged firm’s shares and typically a seat on its board. This may sound like a convoluted process. 

스폰서는 합병된 회사의 주식 일부와 그리고 대부분은 경영진 자리를 나누어 갖게 됩니다. 이것은 굉장히 복잡한 프로세스처럼 들릴 수도 있습니다. 

 

But SPACs provide would-be public companies with a swifter and easier route to market than a traditional initial public offering (IPO).

그러나 스팩은 상장 가능성이 있는 회사를 제공할 뿐만 아니라 전통적인 주식 상장에 비해 신속하고 쉬운 상장 방법을 제공합니다. 

 

Their popularity is inversely related to listing firms’ frustration with the traditional IPO route, with its long-winded (rigorous, SPACs’ critics would say) processes and high fees, about which tech types, especially, have long moaned.

그들의 인기는 이미 상장된 회사들이 전통적인 상장을 할때 겪었던 어려움과 반비례되어 상승하고 있습니다. 특히 테크타입의 주식들이 겪었떤 오랫동안 길고 장황한 경로와 높은 비용 (그리고 특히 엄격했던)에 오랫동안 신음했었습니다. 

 

In a classic IPO, moreover, a company’s ultimate valuation is uncertain; firms merging with SPACs know how much capital they will raise. Adding to SPACs’ popularity, they promise rich pickings to their creators.

또한, 스팩주와 합병한 회사가 자신들이 얼마를 벌게 될지 알게 되는 반면, 전통적인 상장을 통한 회사의 최종 기업 가치는 확정적이지 않습니다. 스팩의 유행에 조금덧대어 보자면, 그들은 초기 제작자들에게 풍부한 과실을 가져다 줄것을 보장합니다. 

 

Founders tend to get shares on the cheap, so can make decent returns even if a newly merged entity’s shares bomb.

창업자는 보통 주식을 싼 값에 얻고, 따라서 새로 합병된 기업이 폭탄을 안고 있다고 하더라도 충분한 양의 보상을 기대할 수 있습니다. 

 

Early backers receive warrants (the right to buy shares at a given price in the future), which can dilute the returns of outside shareholders.

초기에 진입한 사람들은 보증서를 받게 되는데 (미래에 주식을 특정 금액에 살 수 있는 권리) 이는 외부 관계자들이 얻게되는 보상을 희석시킬 수 있습니다. 

 

Such generous terms leave sceptics unconvinced. Some studies find that SPACs’ returns to investors are actually poorer than those of the wider market—and even those of companies that listed via a much-maligned traditional IPO.

그런 조건들은 몇몇 회의론자들에게는 여전히 충분하게 들리지 않기도 합니다. 어떤 리서치는 스팩주에 투자한 투자자들이 받아가는 보상이 정상적인 루트를 통해 상장한 악성주들의 보상보다도 별로라고 밝히기도 했습니다. 

 

Neither are SPACs necessarily the cheap listing option some proponents claim.

 

Underwriting fees are still incurred. The SPAC boom has a whiff of the bubble about it.

인수 수수료는 여전히 발생할 것입니다. 스팩 열풍은 거품을 끼고 있습니다

 

Yet, with the right design, SPACs could be a useful financial innovation, too.

그러나 제대로만 설계된다면, 스팩은 금융 혁신이 될 수도 있을 것입니다. 

 

The price certainty and speed they bring to firms wanting to list improves choice, providing competition for Wall Street institutions.

그것들이 가져오는 금액의 확실성과 속도는 회사들이 원하는 것이고, 월스트릿 회사들에게 도전의 기회를 열어주겠죠. 

 

By opening up tech investing, SPACs could be a boon for retail investors and the wider economy.

테크쪽으로의 투자를 열어주며 스팩은 유통 추자자와 더 넓은 경제에 요긴하게 사용될 수 있을 것 입니다. 

 

Those that combine with startups could give punters access to early-stage investment opportunities normally reserved for venture capitalists.

스타트업과 합치는 회사는 주로 벤처 캐피탈들의 역할이었던 초기 스테이지 추자 기회를 제공할 것 입니다. 

 

Progress could be speeded up in areas including autonomous vehicles, biotech and quantum computing.

자율운전나 마이오 테크, 퀀텀 컴퓨터 분야의 속도가 더욱 빨라질 것 입니다. 


오늘의 용어 

Shell company: 쉘컴퍼니(Shell Company)란 기존 회사의 외형은 그대로 둔채 영업양수는 타기업 인수 등을 통해 사업목적을 추가하거나 변경함으로써 성격 자체를 신생기업으로 완전히 탈바꿈하는 기업을 일컫는다.

SPACs: 인수,합병만을 목적으로 만들어진 기업이기에 페이퍼컴퍼니라고 하고 미국에서는 백지수표라고도 한다

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